| “Ik zou al mijn geld over hebben voor een goede nacht slaap.” |

 

“Nou misschien niet al mijn geld, maar zeker is, ik zou grof geld neertellen voor die ene herstellende en zoete nacht.” Ze zucht diep en ik kijk haar aan. Ze ziet doorschijnend wit en het lijkt of de hele wereld zwaar op haar schouders leunt.

“Zie je mijn wallen?” Ik zou haar zo graag vertellen dat ze er stralend uitziet, mijn lieve vriendin, maar er is geen ontkennen aan, donkere schaduwen onder haar doffe blik laten de schim zien van wie ze eerder was.“

“Ik wil echt niet klagen, Joppe is mijn wereld en ik doe alles voor hem, maar ik denk niet dat ik dit kan volhouden. Hij wordt elke nacht 4 keer wakker voor een lange voeding, ik zit dan maar wat te klooien op m’n telefoon en tegen de tijd dat ik hem eindelijk weer in slaap heb ben ik klaarwakker. Ik weet niet meer wat ik kan doen om hem beter te laten slapen!”

 

| Herkenbaar? Niet meer kunnen denken door dat wattige gevoel in je hoofd? Duizelig bij het opstaan en een kort lontje waar je U tegen zegt? |

 

“Waarom slaapt mijn baby (peuter/ kleuter) niet door? Heb jij geen oplossing Melanie?”

Slaapgebrek is een vals monster die je een hoop lol uit het leven ontneemt. Je bent nergens meer toe in staat en je dagen vullen zich met een gesleep van je vermoeide lichaam naar de volgende nacht. Steeds maar weer met de hoop dat je deze nacht een uurtje meer zal kunnen pakken. De zoete herinnering aan nachten vol slapend geluk behoren tot een donkergrijs verleden.

 

Je lichaam heeft gemiddeld zo’n 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig en dat zijn getallen waar jij alleen maar van kan dromen. (Ai! Sorry! dagdromen dan maar?) Tijdens onze slaap kunnen we de buitenwereld even buiten sluiten, verwerken we de prikkels van de dag en komen we in een weldadige staat van herstel en groei. Slaapgebrek tast onze geestelijk en lichamelijke gezondheid aan. Je kunt je minder goed concentreren en verliest de aandacht voor je omgeving.

 

| “Maar als slaap dan zo vreselijk belangrijk is, waarom is mijn baby er dan zo verdomde slecht in?” |

 

Je baby wordt wakker van elke zucht en wanneer jij hem eindelijk, na een ongelofelijke hoeveelheid aan slaaprituelen in dromenland hebt geholpen en je zachtjes, als een kat in de nacht, jullie slaapkamer uit sluipt, is hij al weer volledig wakker voordat je voet ook maar de vloerbedekking heeft aangeraakt.

 

Baby’s slapen heel licht, dat horen ze ook te doen. Het is veiliger, zorgt dat ze voldoende voeding krijgen en dat ze regelmatig even kunnen checken of jij, de garantie van hun voortbestaan, nog wel bij ze bent. En niet alleen je baby hoort licht te slapen in deze periode, maar jij ook. Onderdeel van jullie beider fysiologie is een lichte slaap waaruit je makkelijk wakker kunt worden én ook snel weer in slaap komt.

 

Heb jij een lichtslapende baby? Gefeliciteerd! Je hebt een volkomen normaal exemplaar.

 

Licht slapen hoeft meestal niet te betekenen dat je ook een slechte slaper hebt. Maar er zijn vele redenen dat dit ‘ineens’ wel zo is.

De grootste oorzaak van een plotseling slecht slapende baby is zijn ontwikkeling. Hersengroei zorgt voor een enorm energieverbruik en die energie gaat ten koste van andere processen in het lijf van je kleine. Tijdens zijn slaap is hij, zelfs nog harder dan overdag, flink aan het groeien.

 

Tandjes krijgen en ander lichamelijk ongemak zorgen er ook voor dat je nachtbrakertje niet meer zijn slaapcycli (van zo’n 50 minuten per cyclus) aan elkaar kan rijgen. Daarnaast kan hij een te drukke dag hebben gehad of zijn alle dagen net een beetje te lang voor hem. Dan heb je ook nog een regelmatige slaapregressie die de hoek om komt kijken en als je vervolgens naar het eerste jaar van je baby kijkt, snap je meteen dat de wallen onder je ogen het verhaal van jouw nachtelijk ouderschap vertellen.

Maar jij wilt dat dit verhaal geen nachtmerrie is, maar een sprookje met een happy end.

 

Hoe overleef je deze jaren vol slaapgebrek?

 

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is:

Is de oorzaak van mijn baby’s nachtelijk spoken normaal? Maakt het deel uit van zijn normale ontwikkeling en past het bij hem?

 

óf?

 

Is er een (medische) reden die zorgt voor zijn slechte slapen én is die reden weg te nemen?

In het laatste geval zou ik er als ik jou was alles aan doen om zijn ongemak weg te nemen en daarmee een einde te maken aan jullie te frequente nachtelijke avonturen.

 

Voorbeelden zijn:

Je baby voelt zich niet veilig omdat hij niet bij jou slaapt.

Hij heeft last van voedsel wat omhoog komt en is daardoor erg onrustig.

Hij heeft een dag die hem te veel prikkelt en hij kan daardoor niet goed slapen.

Hij slaapt overdag te weinig en gaat oververmoeid de nacht in.

 

Allemaal redenen die je kunt ‘oplossen’.

Maar het grootste gedeelte van de slechtslapende kleintjes doet dit omdat het normaal is, het hoort bij de borstvoeding, maakt deel uit van hun snel vorderende ontwikkeling, je hebt een alert en gevoelig kindje, of je jouw ukje is een combinatie van alles hiervoor beschreven.

 

Het gevolg?

Een met hoofdletters in wallengrijs geschreven SLAAPTEKORT.

En waarschijnlijk een moeder die er alles aan wil doen om dit ‘probleem’ op te lossen.

 

Vervolgens kijk je naar de ‘expert’ die jou wil helpen dit ‘probleem’ op te lossen.

 

 

| Maar elke expert die jou vertelt of schrijft, je te kunnen helpen met het oplossen van dit probleem is geen echte expert op het gebied van baby’s. |

 

Want iedereen met de kennis van de ontwikkeling van een baby zou moeten weten dat een baby die niet aaneengesloten slaapt geen probleem heeft, maar volkomen normaal is.

 

Maar dat betekent nog niet dat jij wallen moet hebben tot aan je knieën

 

Het betekent dat jij je moet aanpassen aan de veranderde omstandigheden.

 

Nu je hebt vastgesteld dat het slaapgedrag van je baby volkomen normaal is, zal jij de bereidheid moeten hebben om dit te accepteren.

“Accepteren?” hoor ik je uitroepen; ”Moet ik accepteren dat ik niet meer slaap, ik niet te genieten ben en ik het liefste een potje zou janken van pure ellende?!”

 

Vechten tegen iets wat niet te veranderen is, of alleen te veranderen ten koste van de gezondheid van je baby (slaaptrainingen en andere kind-onvriendelijke en zelfs bewezen schadelijke methodes) kost je energie die je niet hebt. Het voelt waarschijnlijk heel tegennatuurlijk om iets te accepteren wat slecht voor je is- het te weinig slapen- maar het alternatief kost je én je nachtrust, én het levert je baby veel schadelijke stress op.

Wanneer je stopt met vechten tegen zaken die buiten je controle liggen levert dat wel iets anders op; ruimte in je hoofd en een ietsiepietsie extra energie die je kan gebruiken om te kijken hoe je op een andere manier aan je slaap en rust komt.

 

Met accepteren bedoel ik niet dat je gelaten achterover gaat leunen en je het ‘goed’ vind dat je zoveel last hebt van je slaaptekort. Dat je de behoeften van je kleine belangrijker vindt dan je eigen gezondheid. Ik vraag je ruimte te maken voor wat jij echt belangrijk vindt; -Het welzijn en de ontwikkeling van je baby- én je eigen gezondheid. Zo belangrijk zelfs dat beiden met stip op 1 komen te staan en je daardoor de bereidheid hebt om andere zaken, eens zo belangrijk, maar die nu in het niet vallen bij jouw behoefte aan slaap, naar de achtergrond te schuiven.

 

Maak van slaap jullie prioriteit, hoger op je lijstje dan het huishouden, werk en sociale contacten.

 

Slaap wanneer je baby slaapt. Duik er om 19:00 uur in. Slaap wanneer je lief thuis is en even met je baby kan zitten/lopen/dansen. Wees de beste slaapsprokkelaar die je maar kunt zijn.

En doe er tegelijkertijd alles aan om je baby naar dromenland te laten reizen, wandel, zing en huppel, voed en draag hem in slaap. Wees niet benauwd voor slechte gewoonten of verwennen, slaap is ten eerste belangrijker dan dat, én je zult merken dat je kunt vertrouwen dat de behoeften van je kind heel natuurlijk zijn. Je baby zijn fysiologische ontwikkeling, ook op het gebied van slaap, zorgt op zijn eigen tempo voor steeds minder onderbrekingen en diepere slaap. Gewoontes hoeven niet worden ‘afgeleerd’, ze verdwijnen vanzelf naar de achtergrond wanneer een nieuwe slaapontwikkeling is doorgemaakt.

 

| Jouw baby ontwikkelt zich vooral wanneer hij slaapt, nieuwe hersenverbindingen worden aangemaakt en alle ervaringen van de dag vormen de basis voor fijne nieuwe vaardigheden in zijn prille leventje. |

 

 

 

Ik geef je veel meer zalige kennis door in mijn boek “Wat baby’s nodig hebben”, het komt in april van dit jaar uit. Volg #watbabysnodighebben voor nieuws!

Wil je mij volgen om als eerste alle updates te lezen over het unieke babyproject? Hier kan dat!

 

 

 

 

 

 

%d bloggers liken dit: